Atunci când ești supărat ori stresat, ai tendința să te răzbuni pe cei din jur. Deși ei n-au nicio vină pentru starea ta. Ela se gândea la ideea asta în timp ce ieși din camera ei. Îi era puțin rușine de modul în care îl tratase pe Andrei în ultima vreme, așa că mergea tiptil pe coridor, poate nu se întâlnesc.

Intră în lift, apăsă butonul pentru parter și așteptă, cuminte, să se închidă ușile. Privea în gol, gândindu-se la toate lucrurile care i se întâmplaseră în ultimele zile. În ultimul moment, o mână se întinse printre uși, obligându-le să se redeschidă. Apoi apăru Andrei. Părea supărat. O salută grăbit și apăsă din nou pe butonul care îi ducea la parter.

Ela îl privi cum stătea, rezemat cu spatele de unul dintre pereții liftului, și îi păru altfel decât în trecut. Era ceva schimbat la el, nu-și dădea seama ce. Când ieșiră din lift, îl văzu îndepărtându-se rapid spre zona cu fotolii pufoase. Se așeză și începu să fluiere. Iar fluieratul ăla!

– Vă rog să vă apropiați, continuă el. Chiar aici, în dreapta intrării, există trei fotolii confortabile. Vă rog să vă așezați și să luați căștile VR pe care le-am pregătit pentru fiecare dintre voi. 

Se apropiară cu toții de fotoliile adânci și luară căștile care îi așteptau. Andrei își fixa ochelarii, la fel și Tudor, așa că Ela îi apucă și ea, gata să pornească jocul. Câteva secunde mai târziu, privea un mare nimic negru, ca și cum în toată clădirea s-ar fi așternut cea mai neagră noapte din lume.

A venit cineva cu ideea că schimbul direct e cea mai bună soluție. Dacă un fermier avea nevoie de o țesătură, oferea grâu croitorului în schimbul lor. Și lucrurile au mers bine, o vreme, pentru că oamenii nu erau foarte pretențioși în acele timpuri. Doar că, așa cum vă povesteam în prima zi a Jocului, uneori, croitorul nu avea nevoie de grâu. Ar fi vrut lapte sau o piele de animal din care cizmarul să-i facă o pereche zdravănă de cizme. 

Ce era, deci, de făcut? Ei bine, aici începe adevărata poveste a banilor.

La început, oamenii au folosit obiecte rare sau frumoase ca monede – scoici, pietre prețioase, chiar și metale greu de găsit. Acestea erau valoroase pentru toată lumea, așa că schimbul devenise mai ușor. Fermierul putea acum să ofere croitorului câteva monede de argint pentru țesătură, iar croitorul putea folosi monedele pentru a cumpăra altceva.

Pe măsură ce satele au crescut și au devenit orașe, a apărut o nouă problemă: monedele erau grele și complicat de transportat. Așa că unele afaceri care se numeau ”bănci” au început să emită hârtii, numite bancnote, care reprezentau o anumită sumă de bani. Acestea erau mult mai ușoare și mai practice.

Dar, chiar și cu bancnote, oamenii încă trebuiau să poarte mulți bani la ei pentru cumpărături mari. Era greu, iar banii le puteau fi furați oricând. Plus că, să fim serioși, oricâți bani ai fi putut avea asupra ta, era posibil să ai nevoie de mai mulți. Oamenii s-au gândit, deci, cum ar fi posibil să aibă toți banii la ei, fără să-i poarte, în realitate, în buzunar?

Așa că au inventat cardurile. Un card era mic, ușor de purtat și putea fi folosit pentru a plăti fără a avea fizic banii la tine. Apoi, lucrurile au continuat să se schimbe, pe măsură ce oamenii și-au dat seama că trebuie să aibă mereu cardul asupra lor, că uneori uită să-l ia și așa mai departe.

S-au bucurat, deci, să afle că se inventaseră tehnologii care îți permiteau să plătești cu telefonul, cu ceasul sau chiar cu propria ta față. Și schimbările nu se opreau aici. Aplicații diverse le-au permis oamenilor să folosească banii fără să-i vadă, vreodată, la față. Folosind o aplicație, spre exemplu, le putem trimite prietenilor și rudelor bani, fără să ne întâlnim ori să vorbim. Un simplu click și gata!

– Și cum pot eu câștiga bănuți în joc? Pot?, întrebă Tudor, răsuflând ușurat. Fusese sigur că va pierde Jocul, dar acum speranța renăștea, încet-încet.

– Sigur, poți câștiga bănuți în jocul de astăzi. Iată cum. Fiecare joc este o simulare a uneia dintre epocile de care am vorbit. Veți avea de efectuat tranzacții, de schimbat bunuri și de folosit diferite metode de plată, adaptată la epoca respectivă. Scopul este să vă finalizați proba fără să pierdeți bănuți și, dacă e posibil, chiar să câștigați unii, în plus.

Tudor, din ce în ce mai încrezător, alese epoca schimburilor. Ela se gândi că s-ar potrivi mai bine în epoca bancnotelor, iar Andrei alese epoca aplicațiilor inteligente. Au urmat, apoi, ore bune de joc, momente în care au trebuit să ia decizii, să construiască strategii și să accepte pierderi diverse. 

Convins că nu mai are rost să joace mai departe, Tudor își dădu casca jos și se îndreptă spre lift. În urma lui, bărbatul grizonat privea și nu spunea nimic. Ela și Andrei își dădeau și ei ochelarii jos și priveau spre Tudor, simțindu-i tristețea și frustrarea. Cumva, toți fuseseră lacomi și toți puteau fi eliminați.