Orașul era un amestec strălucitor de culori și forme. Străzile erau acoperite cu pavele aurii care străluceau în lumina soarelui, iar clădirile erau construite dintr-un material argintiu, aproape străveziu, care le făcea impunătoare. Totul crea senzația de ușurime și spațiu, nu ca sentimentul de claustrofobie pe care uneori îl ai în orașele mari, când ești înconjurat de zgârie-nori. Statuile care împodobeau parcurile și aleile pietonale din Oraș erau făcute dintr-un fel de frunze turcoaz care se mișcau la fiecare adiere de vânt, formând siluete ale unor personaje celebre.

Clădirile orașului erau denumite după diversele probe pe care copiii aveau să le parcurgă în Joc. Vedea în jur Banca de Vise, Târgul Nevoilor și Dorințelor, Labirintul Financiar, Lumea Fintech, Banca Oportunităților și multe altele.

Totuși, cel mai impresionant loc pe care îl găsi Ela a fost Muzeul Timpului. Aici, timpul era tratat ca o monedă de schimb foarte valoroasă. Oamenii puteau “împrumuta” sau puteau “investi” ani din viața lor în diverse proiecte sau pasiuni. Fiecare își gestiona cu grijă timpul, înțelegând că este cea mai valoroasă resursă pe care o aveau. Deși nicio probă a Jocului nu era menită să se desfășoare aici, Muzeul era un simbol important al Orașului, menit să le reamintească tuturor faptul că timpul e răbdător cu noi doar atunci când acceptăm că nu-l putem controla.

Privind clădirile, oamenii și atmosfera, Ela înțelese că Orașul Portofel nu era doar despre bani în sensul tradițional, ci mai degrabă despre valoarea lucrurilor pe care oamenii le considerau importante în viețile lor. Acest oraș magic îi oferea o nouă perspectivă asupra ceea ce însemna cu adevărat bogăție și valoare.

Chiar de la început, a primit de la organizatori un portofel și o hartă a orașului. Apoi, i-a văzut pe ceilalți nouă copii care participau la concurs. S-a apropiat de ei și le-a spus că o cheamă Ela. Un singur băiat i-a răspuns, în timp ce restul au privit-o ciudat.

În fața ecranului ei, o voce electronică, blândă și primitoare, o întâmpină:

– Bine ai venit, Ela! Azi, vei învăța lecții valoroase despre bani și alte lucruri importante în viață.

Pe ecran, un filmuleț animat începu să ruleze. Monede și bancnote căpătau viață, dansând și zâmbind, ca și cum ar fi fost personaje dintr-o poveste.

– Banii, spunea vocea, sunt mai mult decât bucățele de plastic, metal sau hârtie. Ei sunt un mijloc prin care oamenii pot face schimburi.

–  Fără bani, continuă vocea, la începutul istoriei noastre a trebuit să schimbăm direct obiecte. A fost complicat. Gândește-te puțin.

Dacă tu ai vrea să schimbi grâul pe care l-ai cultivat cu pâinea pe care o coace brutarul din sat, poți face acest lucru fără mari probleme. Dacă, însă, brutarul n-ar vrea grâu, ci o haină frumoasă, atunci va trebui să găsești un croitor dispus să schimbe una dintre hainele pe care le-a făcut cu grâul pe care îl oferi tu.

Odată ce îl găsești, ar trebui să încarci grâul tău într-o căruță mare, să mergi cu el la croitor, să iei de acolo haina și, ulterior, să o dai brutarului în schimbul pâinii. Sună complicat, nu? Eh, din acest motiv au apărut banii. Pentru ca tu să poți vinde grâul oricui vrea, iar apoi să plătești cu ei orice vrei să cumperi, fără să mai fie nevoie de schimburi complicate.

 – Luați loc pe scaun și puneți-vă căștile de realitate virtuală, îi instrui vocea.

Vocea continuă explicația:

– Fiecare parte a insulei reprezenta o categorie diferită de cheltuieli: de bază (casă, mâncare, sănătate), distracție și economii.

 Ela și ceilalți copii puteau obține, fiecare, 5 “monede virtuale” pe zi dacă erau de acord să muncească în roluri precum ”îngrijitor unicorni”, ”spălător de nori”, ”vopsitor de curcubee”, ”explorator peșteri magice” și altele. Cum îi plăceau mult curcubeele, Ela s-a bucurat să le poată construi acolo, pe Insulă. A ales, deci, să fie ”vopsitor de curcubee” și a primit, în schimb, o legitimație și un contract pe care trebuia să îl semneze: 5 monede zilnic în schimbul muncii ei.

Concurenții au fost provocați să își gestioneze resursele pe insulă, asigurându-se că au suficient pentru toate nevoile timp de o săptămână, dar și că reușesc să economisească pentru un eveniment special la sfârșitul probei: o sărbătoare pe plajă. Evident, timpul din probă trecea mult mai repede, astfel încât, în Orașul Portofel, săptămâna însemna doar puțin peste trei ore.

Ela a decis să folosească o parte din bani pentru a închiria o casă mică, dar confortabilă, lângă pădure. Apoi, a alocat o sumă pentru mâncare, asigurându-se că are destul pentru toată săptămâna. A închiriat o bicicletă pentru a explora insula și a pus restul banilor în zona de economii, sperând să aibă suficient pentru sărbătoarea de la final.

Proba nu era așa ușoară pe cum își închipuiseră ei la început. Munceau, câștigau monedele încet-încet și trebuia, în același timp, să fie atenți cum să le folosească mai bine. Era complicat să-ți dai seama ce să faci cu banii, mai ales că, pe măsură ce proba avansa, aveau loc diferite evenimente pe insulă, provocându-i pe copii să-și reevalueze bugetele. O furtună a distrus unele case, obligându-i să cheltuie bani pentru reparații. Un unicorn jucăuș a ajuns, nimeni nu știe cum, în Piață, unde a reușit să trântească pe jos o mulțime de fructe și legume. Concurenții au fost chemați să ajute în toate aceste cazuri, astfel încât era nevoie de timp suplimentar ca să își facă și meseriile pe care și le aleseseră.

După trei zile, a devenit clar ce era spațiul marcat ”Surpriză” pe insulă. Era o livadă minunată de pomi de toate felurile: mere, pere, vișine, portocale, măsline și multe alte soiuri de fructe așteptau acolo, gata să fie culese de exploratori. La intrarea în livadă, citi un afiș pe care scria, mare: ”Toate aceste fructe sunt rezultatul deciziilor acelor concurenți care au ales să pună deoparte bani pentru investiții. Au plantat mici pomișori, aceștia au crescut, iar astăzi oferă fructe extraordinare”.

E camera perfectă”, se gândi Ela. Apoi, conform instrucțiunilor găsite pe birou, coborî la recepție, să ia harta care o îndrepta spre locul în care urmau să se desfășoare, în fiecare zi, probele Jocului.